close
تبلیغات در اینترنت
حجاب اجباری یا اختیاری !!! مسئله این است ...

موضوعات سایت
ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان
دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان دعاهای روزانه ی ماه مبارک رمضان
حجاب و ماه رمضان حجاب و ماه رمضان
شب های قدر شب های قدر
اخبار اخبار
اخبار حجاب اخبار حجاب
اخبار سایت اخبار سایت
حجاب حجاب
هرم عفاف از حیا تا حجاب هرم عفاف از حیا تا حجاب
یک واجب فراموش شده یک واجب فراموش شده
حجاب امری دینی یا طائفه ای حجاب امری دینی یا طائفه ای
رابطه عفاف و حجاب رابطه عفاف و حجاب
مفهوم،فلسفه و فواید حجاب مفهوم،فلسفه و فواید حجاب
تاریخچه حجاب تاریخچه حجاب
تاریخچه حجاب در اسلام تاریخچه حجاب در اسلام
تاریخچه حجاب در ادیان تاریخچه حجاب در ادیان
حجاب در نزد رومیان حجاب در نزد رومیان
پوشش زن در ادیان الهی پوشش زن در ادیان الهی
حجاب در آیینه ی تاریخ حجاب در آیینه ی تاریخ
پوشش زن در ایران پوشش زن در ایران
پوشش زن در ایران 2 پوشش زن در ایران 2
پوشش زن در ایران 3 پوشش زن در ایران 3
پوشش زن در ایران 4 پوشش زن در ایران 4
حجاب در قرآن حجاب در قرآن
اقسام حجاب در قرآن اقسام حجاب در قرآن
چارچوب اسلامی حجاب چارچوب اسلامی حجاب
زنان الگو از نظر آیات قرآن زنان الگو از نظر آیات قرآن
حداقل و حداکثر پوشش در قرآن حداقل و حداکثر پوشش در قرآن
حریم عفاف حریم عفاف
راهکار های قرآنی راهکار های قرآنی
حجاب در ادیان حجاب در ادیان
حجاب در آیین یهود حجاب در آیین یهود
حجاب در آیین مسیحیت حجاب در آیین مسیحیت
حجاب در آیین زرتشت حجاب در آیین زرتشت
حجاب در اندیشه معصومین حجاب در اندیشه معصومین
حجاب در سیره حضرت زهرا حجاب در سیره حضرت زهرا
حجاب در نزد حضرت فاطمه (س) حجاب در نزد حضرت فاطمه (س)
چهل حدیث درباره پوشش چهل حدیث درباره پوشش
حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام) حجاب از نظر امام صادق (علیه السلام)
حجاب از نظر حضرت محمد(ص) حجاب از نظر حضرت محمد(ص)
حجاب از نظر على (ع ) حجاب از نظر على (ع )
حجاب در خانواده حجاب در خانواده
زن مسلمان و حجاب زن مسلمان و حجاب
نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب نقش خانواده در توسعه فرهنگ حجاب
حدود پوشش نزد محارم حدود پوشش نزد محارم
نشاط در خانواده نشاط در خانواده
حجاب در جامعه حجاب در جامعه
آثار اجتماعی حجاب در جامعه آثار اجتماعی حجاب در جامعه
حجاب و امنیت اجتماعی حجاب و امنیت اجتماعی
حجاب و سلامت فردی و اجتماعی حجاب و سلامت فردی و اجتماعی
استفاده همگانی ممنوع استفاده همگانی ممنوع
بد حجابی در نگرش جامعه شناسی بد حجابی در نگرش جامعه شناسی
حجاب ضامن امنیت اجتماعی حجاب ضامن امنیت اجتماعی
عفاف جامعه در دست حجاب عفاف جامعه در دست حجاب
فواید حجاب در جامعه فواید حجاب در جامعه
نقش حجاب در ایمن سازی جامعه نقش حجاب در ایمن سازی جامعه
حجاب در آیین نظرات حجاب در آیین نظرات
نظر امام خمینی (ره) نظر امام خمینی (ره)
نظر روانشناسان نظر روانشناسان
بانوی مسلمان کووزبی بانوی مسلمان کووزبی
بانوی مسلمان استرالیایی بانوی مسلمان استرالیایی
بانوی مسلمان ژاپنی بانوی مسلمان ژاپنی
بانوی مسلمان روسی بانوی مسلمان روسی
بانوی مسلمان آلمانی بانوی مسلمان آلمانی
بانوی مسلمان امریکایی بانوی مسلمان امریکایی
گفتگو با جامعه شناس ترک گفتگو با جامعه شناس ترک
نظر امام خامنه ای نظر امام خامنه ای
نظر افراد دیگر(مستند) نظر افراد دیگر(مستند)
حجاب در وصیت شهیدان حجاب در وصیت شهیدان
کشف حجاب کشف حجاب
ماجرای کشف حجاب ماجرای کشف حجاب
زوایایی از پدیده کشف حجاب زوایایی از پدیده کشف حجاب
پیامدهای کشف حجاب پیامدهای کشف حجاب
کشف حجاب در کلام امام خمینی کشف حجاب در کلام امام خمینی
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟ آیا پوشیدن مانتو،شلوار و مقنعه برای زن بهتر نیست؟
آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟ آیا میدانید برهنگی از کجا آمد؟
حجاب و پاسخ به شبهات حجاب و پاسخ به شبهات
حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات حد حجاب برای خانمها در قرآن و روایات
آیا حجاب برتر یعنی چادر؟ آیا حجاب برتر یعنی چادر؟
یک سوال و جواب؟؟؟؟ یک سوال و جواب؟؟؟؟
حجاب را چگونه تعریف میکنید؟ حجاب را چگونه تعریف میکنید؟
خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند خواهرم نماز نمی خواند و حجابش را رعایت نمیکند
چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟ چرا خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟ آیا برای اینکه حجاب کامل داشت حتما باید چادر سر کرد؟
آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟ آیا در زمان امام علی حجاب آزاد بود؟
بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟ بر اساسی خانمها باید حجاب داشته باشند؟
آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟ آیا مسئولیت حجاب زن با شوهرش است یا باید تابع او باشم؟
پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ
آموزش عمومی آموزش عمومی
آموزش برش چادر سنتی آموزش برش چادر سنتی
برش و دوخت چادر ملی برش و دوخت چادر ملی
آموزش بستن شال آموزش بستن شال
طرز شستن چادر مشکی طرز شستن چادر مشکی
آموزش برش و دوخت چادر شالدار آموزش برش و دوخت چادر شالدار
آموزش بستن روسری آموزش بستن روسری
دوخت چادر مقنعه بنددار دوخت چادر مقنعه بنددار
احکام حجاب احکام حجاب
احکام حجاب احکام حجاب
روابط با نامحرم روابط با نامحرم
تحلیل جرم بد حجابی تحلیل جرم بد حجابی
حدود پوشش در فقه اسلام حدود پوشش در فقه اسلام
معیار های اسلامی پوشش زنان معیار های اسلامی پوشش زنان
حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم حکم پوشیدن لباس های تنگ در مقابل محارم
پیامک حجاب پیامک حجاب
پیامک حجاب پیامک حجاب
ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان
بخش اول بخش اول
بخش دوم بخش دوم
بخش سوم بخش سوم
گالری حجاب گالری حجاب
گالری تصویری گالری تصویری
گالری ویدیویی گالری ویدیویی
کتاب کتاب
معرفی کتاب معرفی کتاب
کتاب همراه کتاب همراه
کتاب کامپیوتری کتاب کامپیوتری
مقالات مقالات
مقالات عفاف و حجاب مقالات عفاف و حجاب
تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تبیین نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی
زن،سبک زندگی دینی زن،سبک زندگی دینی
زن،مدیریت مصرف در خانه زن،مدیریت مصرف در خانه
زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی زن،ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی
زن،حمایت از کالای داخلی زن،حمایت از کالای داخلی
زن،خودباوری و تولید ملی زن،خودباوری و تولید ملی
آرشيو مطالب

لینکستان
فروشگاه اینترنتی
حجاب فاطمی
فیلمدرس های طبقه بندی شده زبان
فروشگاه حجاب
صالحین شهدای کوهانی
فروشگاه اینترنتی ایران حجاب
سایت جملات زیبا و حکیمانه
وبسایت تخصصی و آموزشی حسابداری
اسرا عفاف
هیئت مکتب العباس(ع)
انجمن کتابخانه عارف
مفاتیح
دلپریزاد
طنین یاس
تبیان زنجان
دلـتادانلود
مذهبی-دینی
سلحشوران آریا
آنتی ماسون
سایت بیت الذاکرین
در جستجوی واقعیت
حسینیه اعظم زنجان
ورود بسیجی ها ممنوع
پایگاه خبری مهر زنجان
بسم الله الرحمن الرحیم
پایگاه خبری زنجان ارزشی
حجابم تاج بندگی من است
ஐمثبت هاي باحجابஐ
پایگاه فرهنگی عفاف و حجاب
گروه نرم افزاری یا مهدی (عج)
امید شیعیان خواهد امد غم مخور
پایگاه فناوری اطلاعات مضفریان
جاستین بیبر عروسک صهیونیسم
انجمن علمی دانشجویی مدریــک
کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان
سامانه جامع مشاوره و عفاف و حجاب
فروشگاه اینترنتی محصولات حجاب حریم ریحان
بانک جامع اطلاعاتی مقالات طلاب حوزه علمیه صاحب الزمان اصفهان

پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب پایگاه رسمی عفاف و حجاب
آرشیو لینک ها ارسال لینک
جستجو

جستجو گر پیشرفته سایت





غیر از هسته‌ی بسیار کوچکی در درون حکومت که اجرای قهرآمیز شریعت را به ابزاری برای کسب قدرت و ثروت تبدیل کرده و هسته‌ی بسیار کوچکی از روحانیت که بقا و قدرت نهادهای دینی را در زیر پا له کردن فردیت و کرامت آدمی می‌بیند، حجاب اجباری برای اقشار مختلف جامعه‌ی امروز ایران به یک پدیده‌ی غیر اخلاقی، غیر عملی و غیر عقلانی تبدیل شده است. حتی سایت‌های شبه‌دولتی سنت‌گرا مثل الف در مطالبی عملی بودن و اخلاقی بودن حجاب اجباری را مورد پرسش قرار داده‌اند. سخن آنها از منظر درون‌دینی آن است که حجاب اجباری مرز میان با حجاب مومن و غیر مومن را بر هم ریخته است (موضوعی که نویسندگان سکولار سه یا دو دهه‌ی قبل متذکر شده بودند).

کافی است به درون خانواده‌های ایرانی پا بگذارید: باورمند به حجاب و غیر باورمند به آن، با حجاب و بی‌حجاب، نمازخوان و بی‌دین، شراب‌خوار و شرکت‌کننده در نماز جمعه در کنار هم بر سر یک سفره می‌نشینند و دیگر از خصومت‌های سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی شصت در خانواده‌ها خبری نیست. یک دختر یا بانو ممکن است آرایش کند و دختر یا بانوی دیگری آرایش نداشته باشد، یکی ممکن است تاپ بپوشد و دیگری مقنعه‌اش را سفت ببندد تا تار مویش دیده نشود، یکی به برنامه‌های ماهواره نگاه می‌کند و دیگری به تلویزیون دولتی، یکی آهنگ‌های معین و گوگوش و ویگن را گوش می‌کند و دیگری نوحه و روضه‌خوانی و برخی هر دو. همه با صلح در چارچوب خانواده زندگی می‌کنند و در گردهمایی‌های خانوادگی شرکت دارند.

شاید حدود سه دهه باشد که دیگر نشنیده‌ایم اعضای فامیل بر سر باورها و سبک زندگی خود به جان هم افتاده باشند. حتی بسیجی‌ که در خیابان به توهین به “بدحجاب‌ها” اقدام می‌کند یا قاضی و دادستانی که علیه زن محجبه حکمی را صادر یا اجرا می‌کند اگر زن برادر یا خاله‌ی همسرش در خانه کاملا بی‌حجاب باشد، زبان در کام می‌کشد و واقعیت آنها را قبول می‌کند. آنها به تدریج یاد گرفته‌اند که محدوده‌ی “شغل” و روابط خانوادگی را از هم تفکیک کنند. آنها ممکن است در مجالسی که مشروب نوشیده می‌شود حضور پیدا نکنند اما فهمیده‌اند که همه‌ی انسان‌های متفاوت با خود را نمی‌توان حذف کرد. هم‌چنین با غلبه پیدا کردن فرهنگ غیر رسمی بر فرهنگ رسمی نمی‌خواهند با تحریم فضاهایی که مطابق میل‌شان نیست خود را منزوی کنند.

بنابراین مسأله‌ی اختیاری بودن حجاب در سطح روابط درونی خانواده‌های بزرگ‌تر حل شده است. اما در دو سطح، حجاب اجباری اعمال می‌شود: توسط پدر/برادر بر دختر/خواهر و توسط شوهر بر همسر در خانواده‌های هسته‌ای مذهبی و سنتی، و توسط حکومت بر همه‌ی شهروندان. البته در دهه‌های شصت که مذهبی بودن در برخی اقشار احترام داشت برخی زنان بی‌اعتقاد به حجاب، برای احترام گذاردن به افراد مکتبی در چاوی چشمان آنها حجاب می‌داشتند اما در یک دهه‌ی اخیر این پدیده در حال زوال بوده است.

چه می‌توان کرد تا این دو نوع حجاب اجباری را از میان برداشت؟

استقلال اقتصادی زنان

اعمال حجاب اجباری توسط پدر/برادر و شوهر بر دختر/خواهر و همسر به دو عامل باز می‌گردد: ۱) وابستگی اقتصادی دختر/خواهر یا همسر (تنها ۱۵ درصد زنان ایرانی در بیرون از خانه شغل دارند) و ۲) عدم برابری زن و مرد در برابر قانون. این که مرد یا پدر خانواده احساس می‌کند که حق دارد دختر یا خواهر یا همسرش را به پوشیدن لباس خاصی وادار کند یا با آمدن “نامحرم” به اتاقی دیگر بفرستد ناشی از احساس وابستگی او به خود و احساس اطمینان از بودن قانون در سمت او در شرایط نافرمانی است. بنابراین برای حذف حجاب اجباری در خانواده‌ی هسته‌ای باید زنان به قدرت مالی مساوی، اشتغال مساوی و برابری در برابر قانون دست یابند. شوهر یا پدر نباید احساس کند که اگر در یک تنازع کار به دستگاه‌های اعمال قانون انجامید تبعیضی علیه زنان وجود دارد و قاضی و دادستان و مامور پلیس به نفع او رای می‌دهند.

زنان و دخترانی که از حجاب اجباری اعمال‌شده توسط اعضای خانواده‌ی خود ناراضی هستند هر چه زودتر باید استقلال مالی پیدا کنند.

 

رفع تبعیض

حتی اگر دولت مابعد جمهوری اسلامی حجاب اجباری را رسما لغو کند قوانین موجود که یک شبه تغییر نمی‌کنند، علیه زنان تبعیضاتی را اعمال می‌کنند که راه را برای تحمیل خواست‌های مردان (از جمله پوشاندن زنان با گونی یا محبوس کردن آنها در خانه به دلیل حسادت و غیرت) باز می‌گذارد. مردانی که از سر عدم احساس امنیت در خانواده حقوق زنان را نقض می‌کنند با لغو حجاب اجباری توسط دولت عقب نخواهند نشست.

حجاب اجباری در جامعه‌ای شکل گرفته که مردان از قدرتی فراتر از زنان برخوردار بوده‌اند و برداشته شدن این امر مستلزم لغو همه‌ی تبعیض‌های قانونی (در حیطه‌های طلاق، حضانت، ازدواج،  و واقعی (مثل عدم پرداخت مساوی برای شغل یکسان) علیه زنان است. غیر از برداشته شدن این تبعیض‌ها در یک دوره باید تبعیض مثبت به نفع زنان اعمال شود (مثل اختصاص دادن نیمی از صندلی‌های پارلمان یا نیمی از کرسی‌های قضاوت به زنان در شرایطی که زنی واجد شرایط برای پر کردن آنها وجود داشته باشد).

 

اختلاط جنسیتی

آنچه هم‌زیستی بی‌حجاب و باحجاب و نزدیکانشان در چارچوب خانواده را امکان‌پذیر کرد، برداشته شدن ساختار اندرونی-بیرونی در معماری انضمامی و ساختار ذهنی اعضای خانواده بود. به همین دلیل است که حکومت برای بسط حجاب به دنبال بازگردادن سنت ماقبل قرن بیستمی اندرونی-بیرونی به درون خانه‌های ایرانی بوده است.

اما بیرون از خانواده، مهم‌ترین سیاست حکومت برای اعمال حجاب اجباری جدایی جنسیتی بوده است. جدایی جنسیتی زن و مرد را در برابر هم “غیر عادی” می‌سازد (با غلبه دادن تصور محرم و نامحرم: این که به آدم‌ها باید از دریچه‌ی تنگ محرم و نامحرم نگاه کرد) و تن انسان‌ها را به تابو تبدیل می‌کند. بنابراین برای حذف حجاب اجباری در عرصه‌ی عمومی مهم‌ترین گام، برداشتن تمام دیوارها و پرده‌ها میان زنان و مردان است. مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات و دیگر مراکز تفریحی و کاری باید مختلط باشند و غیر از دستشویی، مکان دیگری در فضاهای عمومی نباید تک‌جنسیتی باشد.

مردان را باید از فضاهای اختصاصی‌شان (دفاتر مقامات سیاسی یا قضات) محروم کرد و زنان باید حضوری مساوی با مردان در همه‌ی عرصه‌ها داشته باشند. اگر چنین شرایطی به وجود بیاید آن گاه زن و مرد در برابر هم، موجوداتی عادی جلوه خواهند کرد که می‌توانند افکار و اجزای بدن‌شان را (تا هر حدی که بخواهند) به نمایش بگذارند. وقتی مردان و زنان بتوانند جنس مقابل را در لطیفه‌ها یا غیبت‌های (غیر جنسی/غیر نژادی/غیر قومی) خود شریک سازند آنگاه فاصله‌ها از میان آنها برداشته می‌شود و بیش از جنسیت، انسانیت یکدیگر را تجربه خواهند کرد.

 

ر فع حجاب از فضاهای محجبه

جدایی جنسیتی معطوف بوده است به محجبه کردن بخشی از فضاهای عمومی. فضای عمومی‌ که تا ده‌ها متر دیوار دارد و از بیرون نمی‌توان آن را مشاهده کرد (مدارس و استخرهای زنانه) در واقع فضایی محجبه است. بخشی از ساحل دریا که با پارچه یا هر چیز دیگر جداسازی شده در واقعی ساحلی محجبه است. بنابراین برای رفع حجاب اجباری باید نخست فضاهای عمومی را از محجبه بودن نجات داد. اکنون بخشی از پارک‌ها، استادیوم‌ها، اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو و دانشگاه‌ها، همه‌ی مدارس دخترانه، بخشی از سواحل دریا و حتی رستوران‌ها محجبه‌اند.

کاری که در پی سرنگونی جمهوری اسلامی انجام خواهد شد برداشتن حجاب از سر این فضاها است اما سرنگونی جمهوری اسلامی تبعیض‌های قانونی، قدرت مالی فراتر مردان و مشکل اشتغال بسیار اندک زنان را فی نفسه حل نخواهد کرد. به همین دلیل مبارزه برای برابری جنسیتی ربطی به وجود یا عدم وجود جمهوری اسلامی ندارد گرچه سقوط نظام زن‌ستیز جمهوری اسلامی بسیاری از موانع را از پیش پای زنان و مردان برابری‌خواه برخواهد داشت.

تا زمان سرنگونی تبعیض و تمامیت‌خواهی، افراد برای مقابله با فضاهای محجبه می‌توانند حتی‌المقدور از رفتن به آنها خودداری کنند. مخالفان تبعیض علیه زنان باید ورود به دانشگاه مختلط به دانشگاه تک جنسیتی را ترجیح دهند، سواحل جداسازی شده را به طور کلی تحریم کنند، حتی‌المقدور از سوار شدن به وسایل نقلیه‌ی عمومی محجبه خودداری کنند (در این زمینه البته حکومت محدودیت‌هایش را بر طبقات فقیر بیشتر تحمیل می‌کند چون آنها مجبورند از وسایط نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند)، یا استخرهای جداسازی شده را مگر در شرایط درمانی تحریم کنند.

انکار حجاب اختیاری باورمندان در شرایط اعمال حجاب اجباری توسط حکومت

روسری، مقنعه، برقع، مانتو، روبنده یا چادر چه توصیه شده از سوی اعضای خانواده و جه دولت در این موقعیت‌ها نماد اعمال زور است چون دختر یا زن بر اساس انتخاب خود چنین لباسی را بر نگزیده است. تنها در یک جامعه‌ی آزاد با شرایط مساوی برای زنان و مردان است که می‌توان اختیاری بودن این نوع لباس‌ها را باور کرد. بدون این شرایط زنان و دخترانی که حجاب دارند نمی‌توانند اختیاری بودن آن را به دیگران بفروشند. اتفاقا برای آن‌که ما اختیاری بودن حجاب آنها را باور کنیم باید با حجاب اجباری مخالفت کنند. شرایط و فضای اجتماعی را باید بدان سو برد که باورمندان خود از حجاب اجباری شرمنده شوند چون شرایطی سخره‌آمیز و تحقیرکننده برای انتخاب آنها فراهم می‌آورد.

 

تحریم اِعمال‌کنندگان حجاب اجباری

از سوی دیگر تا زمان سرنگونی جمهوری اسلامی زنانی که با تبعیضات جمهوری اسلامی مخالف‌اند باید همه‌ی نهادهای دینی را تحریم کنند تا روحانیت فقدان آنها را کاملا احساس کند. و روحانیت شیعه مثل روحانیت همه‌ی ادیان، مخاطب و گوش مجانی می‌خواهد و اگر احساس کند با اعمال زور آنها را از دست می‌دهد تجدیدنظر خواهد کرد

منبع:http://hijabs.blogfa.com

 

 


ادامه مطلب
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
پایگاه مراجع عظام تقلید


**************************************************************************


رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

پيامبر روزي يكي از كارگران خود را ديد كه در فضاي باز غسل مي‌كند. به وي فرمود: نمي‌بينم از خدايت شرم كرده باشي! مزدت را بگير ما نيازي به تو نداريم.( المصنف )

رسول خدا(صلي‌الله‌عليه‌وآله)فرمودند: خداوند شما را از عريان شدن بازداشته است؛(بحار الانوار ج. 56) لذا از عريان شدن بپرهيزيد.( سنن الترمذي )

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 311
کل نظرات کل نظرات : 160
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 160

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 174
باردید دیروز باردید دیروز : 29
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
بازدید هفته بازدید هفته : 584
بازدید ماه بازدید ماه : 1,945
بازدید سال بازدید سال : 5,650
بازدید کلی بازدید کلی : 720,676

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.224.220.72
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

امكانات سایت